کد مطلب:1612 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:287

عده زنی که شوهرش مرده


2526- زنـی كـه شوهرش مرده در صورتی كه آزاد است اگر آبستن نباشد , باید تا چهار ماه و ده روز عده نگهدارد یعنی از شوهر كردن خودداری نماید , اگر چه یائسه یا صیغه باشد , یا شوهرش با او نزدیكی نكرده باشد , و اگر آبستن باشد , باید تا موقع زاییدن عده نگهدارد , ولی اگر پیش از گذشتن چهار ماه و ده روز , بچه اش بدنیا آید , باید تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر كند , و این عده را عده وفات می گویند .



2527- زنـی كـه در عده وفات می باشد , حرام است لباس رنگی بپوشد و سرمه بكشد و هم چنین كارهای دیگری كه زینت حجاب حساب شود , بر او حرام می باشد.



2528- اگر زن یقین كند كه شوهرش مرده و بعد از تمام شدن عده وفات شوهر كند , چنانچه معلوم شود شـوهـر او بـعدا مرده است باید از شوهر دوم جدا شود , و بنابر احتیاط در صورتی كه آبستن باشد , تا مقدار زایـیـدن بـرای شـوهر دوم عده وطی شبهه ( كه مانند عده طلاق است ) و بعد برای شوهر اول عده وفات نگهدارد , و اگر آبستن نباشد , برای شوهر اول عده وفات و بعد برای شوهر دوم عده وطی شبهه نگهدارد.



2529- ابـتـدای عـده وفـات در صورتی كه شوهر زن غایب یا در حكم غایب باشد از موقعی است كه زن از مـرگ شـوهـر مـطلع شود نه از زمان مرگ شوهر ولی این حكم در زنی كه به سن بلوغ نرسیده و یا دیوانه می باشد محل اشكال است .



2530- اگر زن بگوید عده ام تمام شده , از او قبول می شود مگر آن كه مورد تهمت باشد كه در این صورت بـنـابـر احـتـیاط قبول نمی شود , مثلا اگر ادعا كند كه در یك ماه سه مرتبه خون دیده ادعای او تصدیق نمی شود , مگر آن كه نزدیكانش از زنان تصدیق كنند كه عادت زنانه او این چنین بوده است .